Форум «Лісові ресурси: сучасні виклики та перспективи», організований ДП «Ліси України» 12 березня поточного року у місті Житомир, став майданчиком для діалогу між державою та бізнесом з метою напрацювання спільних кроків для перспектив розвитку лісової галузі та деревообробного сектору.
Форум зібрав та залучив до обговорення актуальних питань лісової та деревообробних галузей представників влади, лісівників, деревообробного бізнесу та громадських організацій. Зокрема, у заході взяли участь народні депутати Верховної Ради України – представники Комітету з питань екологічної політики та природокористування і Комітету з питань економічного розвитку Верховної Ради України, Офісу Президента України та обласних державних (військових) адміністрацій, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, Міністерства економіки України, Спеціалізованої екологічної прокуратури Офісу Генерального прокурора, Державної податкової служби України, Державного агентства лісових ресурсів України, представники найбільших деревообробних підприємств та асоціацій України, представники однієї з найбільших природоохоронних організацій WWF-Україна, а також експертів у сфері лісового господарства, біржових торгів і сертифікації.
Учасники форуму обговорили поточний стан, виклики та перспективи лісової галузі, питання лісових ресурсів, біржової торгівлі деревиною та стандартів FSC-сертифікації. У рамках форуму, ДП «Ліси України» закцентувало увагу на наступних питаннях:
1.Формування стартових цін на аукціон з продажу деревини заготівлі ІІІ кварталу 2025 року
На даний час стартова ціна на лісопродукцію для будь-якого виду аукціону застосовується згідно діючого прейскуранту по філії ДП «Ліси України». Прейскурант формується щоквартально, враховуючи середньозважені ціни, сформовані за підсумками проведеного основного (квартального) аукціону та додаткових аукціонів, для базового сортименту. Для визначення ціни сортиментів в розрізі порід, класів якості та груп діаметрів при складанні прейскуранта на лісопродукцію, філією застосовується в якості розрахунку Єдина шкала цінових коефіцієнтів, що розроблена та базується на ціновій залежності між сортиментами.
Представниками деревообробного бізнесу висловлено позицію щодо необхідності змін у підходах до формування стартових цін на лісопродукцію. У відповідь ДП «Ліси України» висловило готовність до розгляду конструктивних змін в частині формування стартових цін на лісопродукцію, що виставляється на аукціонні торги.
Вирішили:
Профільним асоціаціям деревообробних підприємств в найкоротший термін надати пропозиції щодо формування стартових цін на лісопродукцію до ДП «Ліси України».
Суб’єкти реалізації рішення:
ДП «Ліси України» забезпечує збір, систематизацію та аналіз пропозицій щодо формування стартових цін на лісопродукції. На підставі отриманої інформації підприємство розробляє проєкт удосконаленого механізму ціноутворення, проводить необхідні внутрішні процедури погодження та після затвердження забезпечує імплементацію нових підходів у практичну діяльність.
Асоціації деревообробних підприємств надають пропозиції щодо вдосконалення підходів до формування стартових цін на лісопродукцію та беруть участь у консультаціях з опрацювання оновлених механізмів ціноутворення.
Зацікавлені сторони, в тому числі деревообробні та меблеві підприємства, що не входять до складу асоціацій, мають можливість подати свої пропозиції щодо формування стартових цін на лісопродукцію та взяти участь у публічному обговоренні запропонованих змін до механізму ціноутворення.
2.Оцінка впливу на довкілля (ОВД)
За даними експертів, станом на 01.01.2025 в експлуатаційних лісах України (поза межами ПЗФ) втрачає технічну придатність орієнтовно 1,3 млн. м3 деревини, на загальній площі 5200 га. Це насадження пошкоджені бойовими діями, стихійними лихами, зміною клімату та внаслідок дії антропогенних факторів та ураження шкідниками. Середня площа такої ділянки 4 га.
Відповідно до статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» для проведення суцільних санітарних рубок на площі понад 1 га необхідно отримати висновок про оцінку впливу на довкілля. Термін виготовлення висновку від 4 до 12 місяців, вартість його в середньому 600 тис. грн, а після його отримання необхідно проводити щорічний післяпроектний моніторинг вартість якого 150-300 тис. грн в рік. З початку дії Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підприємствами, що належать до сфери управління Держлісагентства отримали 263 висновки з ОВД, при цьому на проведення процедури ОВД та проведення після проектних моніторингів було витрачено майже 130 мільйонів гривень.
Окрім збитків, які несуть лісогосподарські підприємства за сплату приватним структурам послуг за підготовки звітів ОВД, підприємства несуть збитки також за рахунок втрати якості деревини, яка від 4 до 12 місяців не може бути заготовлена. Збитки несуть державний та місцевий бюджети, так як за рахунок втрати якості деревини зменшується рентна плата. Орієнтовні збитки бюджетів щороку становлять 400 млн. грн.
ОВД в ЄС регулюється Директивою 2011/92/ЄС зі змінами 2014/52/ЄС, яку часто називають Директивою про ОВД, згідно якої кожна країна-член ЄС імплементовує Директиву у своє національне законодавство, адаптуючи певні види планової діяльності до своєї адміністративної та правової системи. В ЄС ОВД проводять у виключних випадках, а саме під час вилучення земель і зміни їх цільового призначення, або під час рубок на особливо цінних лісових ділянках (ПЗФ).
Вирішили:
Ініціювати внесення змін в Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» та зняти обмеження на усі поступові, суцільні рубки головного користування, а також суцільно санітарні рубки на площі понад 1 га.
Суб’єкти реалізації рішення:
ДП «Ліси України» забезпечує збір, систематизацію та аналіз пропозицій щодо внесення змін в Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» та зняти обмеження на усі поступові, суцільні рубки головного користування, а також суцільно санітарні рубки на площі понад 1 га. На підставі отриманої інформації підприємство розробляє проєкт змін до Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» та надає його Держлісагентству.
Держлісагентство опрацьовує наданий законопроект та надсилає до Міндовкілля для розгляду та подальшого вжиття заходів і подання проєкту змін до Верховної Ради України.
3.Погодження матеріалів лісовпорядкування
На даний час в окремих регіонах склалась критична ситуація з матеріалами лісовпорядкування. Через складний бюрократичний процес погодження і затвердження цих матеріалів частина філій ДП «Ліси України» змушена користуватись матеріалами, які вийшли за межі ревізійного періоду. Як наслідок, фонди рубок себе вичерпали і потребують термінового оновлення.
Забезпечення оперативного розгляду та затвердження матеріалів лісовпорядкування надасть можливість ДП «Ліси України» в повній мірі використовувати лісовий ресурс забезпечивши при цьому раціональне і невиснажливе його використання.
Вирішили:
Ініціювати внесення змін до Лісового кодексу України та інших нормативно-правових актів, що регламентують погодження та затвердження поділу лісів на категорії, матеріалів лісовпорядкування та розрахункових лісосік.
Суб’єкти реалізації рішення:
Держлісагентство забезпечує збір, систематизацію та аналіз пропозицій щодо внесення змін у відповідні нормативно-правові акти та надсилає пропозиції до Міндовкілля для для розгляду та подальшого вжиття заходів.
4.Природно-заповідний фонд (ПЗФ)
Станом на 01.03.2025 близько 1,1 млн. га (16,64 %) земель лісогосподарського призначення, що знаходяться в постійному користуванні ДП «Ліси України» віднесено до природно-заповідного фонду (далі – ПЗФ) різних категорій та різного значення (як загальнодержавного так і місцевого).
Проведення господарської діяльності у межах ПЗФ обмежене згідно з Законом України «Про природно-заповідний фонд України» та іншими нормативно-правовими актами і потребує додаткового обґрунтування та отримання додаткових дозвільних документів, таких як ліміти і дозволи, які видаються:
✔️для об’єктів загальнодержавного значення: ліміт затверджується Міндовкіллям, дозвіл видається обласними державними (військовими) адміністраціями;
✔️для об’єктів місцевого значення: ліміт затверджується обласними державними (військовими) адміністраціями, дозвіл видається місцевими радами за погодженням з обласними адміністраціями.
Слід зазначити, що після отримання дозволу місцевих рад, лісокористувачу видається в установленому законодавством порядку, ще й лісорубний квиток.
Однією з проблем, з якими стикаються лісокористувачі є недодержання місцевими радами строків видачі дозволу (затягування з розглядом питання на сесії, не скликання сесії згідно заявки), необґрунтована відмова у видачі такого дозволу або ж видача дозволу на частину ділянок, для яких затверджено ліміт.
Така ситуація призводить до неможливості виконання необхідних лісогосподарських заходів, поширення шкідників та хвороб лісу та часто втрати об’єкта заповідання.
Вирішили:
Ініціювати внесення змін до природоохоронного законодавства, зокрема Закону України «Про природно-заповідний фонд України» та іншого законодавства в частині спрощення процедури отримання дозвільних документів для проведення лісогосподарських заходів у межах ПЗФ, створених на землях лісогосподарського призначення. Зокрема, визначити, що використання природних ресурсів у межах ПЗФ, створених на землях лісогосподарського призначення є спеціальний дозвіл на використання лісових ресурсів – лісорубний квиток.
Суб’єкти реалізації рішення:
Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України розробляє проект нормативно-правового акту, який спростить процедуру проведення лісогосподарських заходів на території ПЗФ.
5.Інформація по нерозподіленим лісам
Із лісового фонду України 10,4 млн га, є 7% лісів, які не надані у користування жодному із лісокористувачів. Господарювання у таких лісах не проводиться, не здійснюється охорона цих насаджень, не проводяться заходи із догляду і збереження від лісових пожеж.
Приблизна площа таких насаджень складає 800 тис га. Із них 400 тис га – це полезахисні насадження. Ще 400 тис га – придатні до господарювання ліси. Це сформовані, готові до господарювання насадження.
Щодо врегулювання питань не наданих у користування земель лісогосподарського призначення (лісів), то на даний час проведено ідентифікацію таких земель запасу лісогосподарського призначення та надіслано відповідні клопотання до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Ці клопотання стосуються надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо їх відведення із земель запасу комунальної власності з наступною передачею у постійне користування ДП «Ліси України» для ведення лісового господарства на загальну площу 215,1 тис. гектарів.
Перші рішення обласних військових адміністрацій щодо надання у постійне користування земельних ділянок лісогосподарського призначення ДП «Ліси України» уже прийняті. Так, розпорядженнями Рівненської ОВА від 29.05.2024 № 269 та від 12.06.2024 № 304 надано у постійне користування земельних ділянок лісогосподарського призначення ДП «Ліси України» у Вараському районі на загальну площу 8326,85 гектарів.
Вирішили:
актуалізувати роботу органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в частині передачі у постійне користування лісокористувачам для охорони і захисту, ведення лісового господарства.
Суб’єкти реалізації рішення:
ДП «Ліси України» – щомісяця виявляти землі лісогосподарського призначення не надані у користування і, безпосередньо через свої структурні підрозділи, звертатися до органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади щодо їх передачі у постійне користування ДП “Ліси України”.
6.Довгострокові контракти з продажу деревини на ІІ півріччя 2025 року та перспективи їх укладання на 2026 рік
В листопаді 2024 року ДП «Ліси України» розпочало нову практику проведення біржових торгів, а саме, з можливістю укладання піврічних контрактів. На торги І півріччя 2025 року було виставлено 416 тис. куб.м лісопродукції, з яких продано 351 тис. куб.м. Деревообробним бізнесом позитивно сприйнята така практика проведення торгів.ДП «Ліси України» планує й надалі розвивати формат укладання довгострокових контрактів.
Вирішили:
✔️протягом квітня-травня поточного року провести торги з укладанням довгострокових договорів, на яких для продажу буде виставлено 30% обсягу заготівлі деревини ІІ півріччя 2025 року;
✔️у разі збереження позитивної тенденції ефективності довгострокових договорів, розглянути можливість проведення в ІV кварталі 2025 року аукціонів з укладанням річних контрактів та виставленням до 50% річного ресурсу заготівлі деревини 2026 року.
Суб’єкти реалізації рішення:
ДП «Ліси України» – організація та координація діяльності в частині проведення біржових торгів, виставлення та продажу ресурсів необробленої деревини з можливістю укладання довгострокових (піврічних, річних) контрактів, забезпечення формування відповідних обсягів товарних партій згідно з визначеними термінами, здійснення моніторингу виконання довгострокових договорів та аналіз ефективності цього механізму реалізації.
7.Підсумки та подальші кроки
Проведений форум став першим у запланованій серії стратегічних заходів, спрямованих на налагодження системного діалогу між усіма ключовими стейкхолдерами лісового сектору України. Цей захід заклав фундамент для формування ефективної платформи комунікації та координації спільних дій між представниками органів державної влади, суб’єктами деревообробного бізнесу, професійною лісівничою спільнотою та екологічними організаціями.
Особливу увагу в ході форуму було приділено питанням розширення ресурсної бази для лісового та деревообробного секторів. Учасники дійшли спільного розуміння, що лише через консолідацію зусиль та об’єднання потенціалу лісогосподарських підприємств із виробничими та інвестиційними можливостями приватного бізнесу можливо знайти ефективні рішення наявних ресурсних обмежень. Представники ДП «Ліси України» представили детальний аналіз поточної ситуації щодо лісових ресурсів та окреслили потенційні напрями оптимізації їх використання з урахуванням інтересів усіх зацікавлених сторін.
Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України», як один з ініціаторів та організаторів форуму, розглядає подальшу співпрацю в конструктивному та прагматичному ключі. Метою такої взаємодії є практична імплементація досягнутих під час форуму домовленостей та спільних напрацювань. Ключовим завданням визначено пошук балансу між економічним зростанням лісового сектору та збереженням екологічної цілісності лісових екосистем, що повністю відповідає принципам сталого розвитку та європейським стандартам лісоуправління.
За результатами проведених дискусій учасники форуму досягли консенсусу щодо необхідності продовження відкритого професійного діалогу. З цією метою заплановано проведення наступного галузевого форуму в червні поточного року, де буде здійснено оцінку прогресу у виконанні погоджених ініціатив та сформовано дорожню карту подальших спільних дій для забезпечення збалансованого розвитку лісового господарства та деревообробної промисловості України.